5 september 2022
Old text, new narrative - Gender in repertoire
Opgenomen op vrijdag 2 september 2022 tijdens het Nederlands Theater Festival
Naar aanleiding van de restricties van de erven van Arthur Miller om Death of a Salesman te casten volgens gender zoals de schrijver het heeft voorgeschreven in 1949, hebben Toneelschuur Producties en Nina Spijkers besloten deze geplande productie niet meer te maken. Het stuk zou met deze restricties te vrouwonvriendelijk zijn en niet een juiste representatie en urgentie krijgen. Dit roept grotere vragen op: biedt repertoire wel genoeg interessante vrouwenrollen? Hoe ga je als regisseur hiermee om? En als actrice? Met enkel vrouwelijke gasten (regisseurs en actrices) bevragen we het vrouwelijke perspectief in het repertoire.
Te gast zijn regisseur Nina Spijkers zelf, Jacqueline Blom en Ada Ozdogan. Nina heeft de afgelopen jaren regelmatig identiteit en gender als vertrekpunt genomen voor haar werk. Zo koos zij er bijvoorbeeld voor in haar regie van Het temmen van de feeks, de vrouwen alle mannenrollen te laten vertolken en viceversa. Jacqueline Blom, bekend van vele film- tv- en toneelrollen, spreekt zich regelmatig uit over de positie van de vrouw met onderwerpen als seksisme en het patriarchaat. Zo ook via haar eigen podcastserie De bitch & de hoer, over het ontwarren en uitgraven van mechanismes en systemen die de ondergeschoven positie van vrouwen in het openbare leven, handhaven. Ada, ten slotte, ging afgelopen zomer in première met de succesvolle voorstelling Grace, waarin het filmrepertoire van Quentin Tarantino als basis werd gebruikt en de makers kozen voor een vrouwelijk hoofdpersonage.
Marloes IJpelaar van Club Lam modereert. Club Lam (2018) zet zich in voor betere vrouwenrollen in de cultuurindustrie. Op humoristische manier pakken zij clichébeelden van historische vrouwenfiguren hardhandig aan. Met het spelen van nieuw repertoire doorspekt met maatschappijkritiek, ontdoen de drie vrouwen van Club Lam zich van de male gaze en laten de vrouwelijke personages voor een keer zelf aan het woord.
-
TF Special | Old text, new narrative
Gender in repertoire