Deze website maakt gebruik van cookies. Hoe we jouw data verzamelen en gebruiken lees je in onze Priva­cy­ver­kla­ring.

Huis van Troje | Toneelschuur Producties
Troje 08 Sanne Peper

2 maart – 24 april 2024

Huis van Troje

Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hekabe neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veilig­stellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. 

Try outs in Haarlem altijd € 12,50

Duur 90 minuten

  • Coproductie Internationaal Theater Amsterdam
  • Regie Mateusz Staniak
  • Regie-assistentie Kato Cornil
  • Geïnspireerd door Trojaanse Vrouwen en Hekabe van Euripides, Cassandra van Lesia Ukrainka
  • Bewerking Laura De Geest, Mateusz Staniak
  • Spel Nadia Amin/Charlie Chan Dagelet, Yaqien Bouhbaka, Elsie de Brauw, Laura De Geest, Mona Lahousse, Carlo Paardenkooper
  • Dramaturgie Johan Reyniers
  • Assistentie dramaturgie Astrid Bonte
  • Kostuumontwerp Wojciech Dziedzic
  • Scenografie en lichtontwerp Zaza Dupont
  • Geluidsontwerp George Dhauw
  • Video-ontwerp Jordi Wolswijk
  • Kap en grime David Verswijveren
  • Techniek Victor Dijkstra, Tim Kockx, Jelmer Tuinstra, Jip van 't Veer
  • Uitvoering decor Decoratelier Toneelschuur Producties
  • Kleedwerk Claudia Pellegrini
  • Artistiek advies Maria Kraakman
  • Hoofd Productiehuis Fabian Pikula, Loesje Riethof
  • Productieleider Jessie Verbrugh, Michiel van Schijndel
  • Productie Petra Swagers, Willy Veen
  • Hoofd marketing Sjoerd Appelman
  • Marketing Eva Lute, Nataša Cvjetković
  • Educatie Heleen van Ham, Rosa Fontein
  • Social Practice Haya Maela, Linde van Tienen, Yuen Kwan Lo
  • Zakelijk coördinator Anne Lotte Heijink
  • Campagnebeeld Annaleen Louwes + Esther Noyons
  • Met dank aan Jacco van Tongeren
  • TP 2023 24 Huis van Troje 300dpi c Annaleen Louwes Esther Noyons wt
  • Troje 01 Sanne Peper
  • Troje 02 Sanne Peper
  • Troje 03 Sanne Peper
  • Troje 04 Sanne Peper
  • Troje 05 Sanne Peper
  • Troje 06 Sanne Peper
  • Troje 07 Sanne Peper
  • Troje 08 Sanne Peper
  • Troje 09 Sanne Peper
  • Troje 10 Sanne Peper
  • Troje 11 Sanne Peper
  • Troje 12 Sanne Peper
  • “Een uitdagend politiek stuk dat de bekende personages weer volledig nieuw laat voelen.”

    NRC Handelsblad
  • “Actrice Laura De Geest is fenomenaal als Cassandra, die wanhopig, woedend en tevergeefs probeert tot haar omgeving door te dringen.”

    Volkskrant
  • “Laura De Geest, die samen met Staniak verantwoordelijk is voor de bewerking van Euripides’ oorspronkelijke tragedie, maakt van Cassandra een ijzersterke rol.”

    Theaterkrant
  • “Elsie de Brauw als Hekabe is superieur”

    8Weekly
  • “Interview met Elsie de Brauw - 'Het is een spannende puzzel.”

    Haarlems Dagblad

Via hun machts­po­sitie kan de bevoor­rechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patri­ot­tisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofd­za­ke­lijk zorgt voor een bevoor­rechte, gevestigde orde?

Mateusz Staniak over Huis van Troje

Mateusz Staniak over Huis van Troje

Leven in een land dat niet actief in oorlog is, begint het grootste voorrecht te lijken dat je kunt hebben. Hoewel we weten dat volledige neutra­li­teit onhaalbaar is, dwingt de toegang tot realtime informatie en sociale media ons, naast de politieke koers van onze regeringen, om een standpunt in te nemen. Hoewel het directe gevaar voor ons leven misschien niet aanwezig is, kunnen we niet onver­schillig blijven, vooral niet als we weten dat onschuldige mensen elders op de wereld nog steeds als nevenschade’ worden beschouwd. Zij betalen met hun leven voor de beslis­singen van politieke leiders en het inter­na­ti­o­nale politieke schaakspel. Deze voor­stel­ling verkent het concept van geweld, onderzoekt hoe het wordt gepre­sen­teerd en hoe die presentatie onze kijk erop beïnvloedt. Waarom vinden we dat bepaalde mensen meer bescherming verdienen dan anderen? Is het idee van een voort­du­rende strijd tussen iedereen een natuurlijke staat? Zou het weten van de uitkomst ons ontmoedigen om geweld te gebruiken?

HUIS VAN TROJE ONDERDEEL VAN DUBBELSPEL

In onze Dubbelspel serie staat een aantal van Nederlands beste gezel­schappen met belang­wek­kende stukken op de planken. Vier voor­stel­lingen op twee locaties (Schuur en Stads­schouw­burg Haarlem), twee voor de vlakke vloer en twee voor in de grote zaal, aangevuld met een masterclass toneel­kijken. Vijf avonden uit voor maar € 92

Lees meer en reserveer kaarten

Volg de productie

Onze makers delen inspiratie, achtergrond, muziek en beeld uit het maakproces.

/c

Speeldata

2 - 9 maart

Schuur — Haarlem

12 maart

Theater de Veste — Delft

14 maart

LUX — Nijmegen

15 maart

Musis en Stadstheater — Arnhem

16 maart

Podium Hoge Woerd — De Meern

18 maart

Stadsschouwburg — Utrecht

20 maart

De Harmonie — Leeuwarden

21 maart

Kunstmin — Dordrecht

22 maart

TAQA Theater De Vest — Alkmaar

27 maart

Parktheater — Eindhoven

30 maart

Leidse Schouwburg — Leiden

2 - 3 april

Theater a/h Spui — Den Haag

4 - 5 april

Internationaal Theater — Amsterdam

10 april

Parkstad Limburg Theaters — Heerlen

11 april

Het Park — Hoorn

12 april

Schouwburg — Deventer

13 april

Chassé Theater — Breda

16 april

Speelhuis — Helmond

18 - 20 april

Schuur — Haarlem

24 april

Verkadefabriek — 's Hertogenbosch

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten