2 maart – 24 april 2024
Huis van Troje
Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hekabe neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden.
Try outs in Haarlem altijd € 12,50
Duur 90 minuten
- Coproductie Internationaal Theater Amsterdam
- Regie Mateusz Staniak
- Regie-assistentie Kato Cornil
- Geïnspireerd door Trojaanse Vrouwen en Hekabe van Euripides, Cassandra van Lesia Ukrainka
- Bewerking Laura De Geest, Mateusz Staniak
- Spel Nadia Amin/Charlie Chan Dagelet, Yaqien Bouhbaka, Elsie de Brauw, Laura De Geest, Mona Lahousse, Carlo Paardenkooper
- Dramaturgie Johan Reyniers
- Assistentie dramaturgie Astrid Bonte
- Kostuumontwerp Wojciech Dziedzic
- Scenografie en lichtontwerp Zaza Dupont
- Geluidsontwerp George Dhauw
- Video-ontwerp Jordi Wolswijk
- Kap en grime David Verswijveren
- Techniek Victor Dijkstra, Tim Kockx, Jelmer Tuinstra, Jip van 't Veer
- Uitvoering decor Decoratelier Toneelschuur Producties
- Kleedwerk Claudia Pellegrini
- Artistiek advies Maria Kraakman
- Hoofd Productiehuis Fabian Pikula, Loesje Riethof
- Productieleider Jessie Verbrugh, Michiel van Schijndel
- Productie Petra Swagers, Willy Veen
- Hoofd marketing Sjoerd Appelman
- Marketing Eva Lute, Nataša Cvjetković
- Educatie Heleen van Ham, Rosa Fontein
- Social Practice Haya Maela, Linde van Tienen, Yuen Kwan Lo
- Zakelijk coördinator Anne Lotte Heijink
- Campagnebeeld Annaleen Louwes + Esther Noyons
- Met dank aan Jacco van Tongeren
Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?
Mateusz Staniak over Huis van Troje
‘Leven in een land dat niet actief in oorlog is, begint het grootste voorrecht te lijken dat je kunt hebben. Hoewel we weten dat volledige neutraliteit onhaalbaar is, dwingt de toegang tot realtime informatie en sociale media ons, naast de politieke koers van onze regeringen, om een standpunt in te nemen. Hoewel het directe gevaar voor ons leven misschien niet aanwezig is, kunnen we niet onverschillig blijven, vooral niet als we weten dat onschuldige mensen elders op de wereld nog steeds als ‘nevenschade’ worden beschouwd. Zij betalen met hun leven voor de beslissingen van politieke leiders en het internationale politieke schaakspel. Deze voorstelling verkent het concept van geweld, onderzoekt hoe het wordt gepresenteerd en hoe die presentatie onze kijk erop beïnvloedt. Waarom vinden we dat bepaalde mensen meer bescherming verdienen dan anderen? Is het idee van een voortdurende strijd tussen iedereen een natuurlijke staat? Zou het weten van de uitkomst ons ontmoedigen om geweld te gebruiken?
HUIS VAN TROJE ONDERDEEL VAN DUBBELSPEL
In onze Dubbelspel serie staat een aantal van Nederlands beste gezelschappen met belangwekkende stukken op de planken. Vier voorstellingen op twee locaties (Schuur en Stadsschouwburg Haarlem), twee voor de vlakke vloer en twee voor in de grote zaal, aangevuld met een masterclass toneelkijken. Vijf avonden uit voor maar € 92.
Volg de productie
Onze makers delen inspiratie, achtergrond, muziek en beeld uit het maakproces.