Agnes Laura Kumpina
Betreft de Ophef
Naar de voorstelling
Tijdlijn
Volg het maakproces van onze voorstellingen
Nog 2 maanden en 2 weken tot de première
-
06-01-2025
-
Achtergrond
Interview met regisseur Agnese Laura Kumpiņa
Wat inspireerde je om deze editie van Starring te regisseren?
Ik heb zelf deel uitgemaakt van verschillende jeugdtheatergezelschappen en weet hoeveel voordelen dit kan hebben voor de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Het biedt de kans om een sterk gemeenschapsgevoel te creëren en in een vrije, plezierige maar ook gestructureerde omgeving je empathie en talenten te ontwikkelen. Met die ervaring wilde ik het beste van wat ik heb geleerd samenbrengen en de deuren van de theaterwereld openen voor de volgende generatie.
Wat kunnen jongeren verwachten van het maakproces en de repetities?
Het zal uit meerdere delen bestaan. Natuurlijk kunnen we niet alle mogelijke theatertechnieken in vier maanden behandelen, maar er zullen activiteiten zijn, oefeningen voor teambuilding, focus, spraak en natuurlijk acteren. Al deze activiteiten houden verband met het onderwerp van ons toneelstuk.
Een voorbeeld is dat we ons zullen richten op het observeren van mensen om ons heen en hoe we in iemands denkpatroon kunnen komen om de meest innemende personages te creëren. Tegelijkertijd zullen we een echt maakproces meemaken zoals in elk professioneel theater.
Waarom is Starring volgens jou een unieke kans voor jonge theatermakers?
De kracht van dit project schuilt in de unieke combinatie van de gedurfde, vrije energie van een eerste kennismaking, de magie van het theater, en een gedisciplineerde maar oprechte manier om te ontdekken wat nodig is om een professional in dit vakgebied te worden. Tegelijkertijd biedt het acteren waardevolle vaardigheden, zoals creativiteit, acceptatie en empathie, die een enorme meerwaarde vormen in elk beroep, mocht een deelnemer uiteindelijk voor een ander pad kiezen. Het project staat ook voor vrijheid: er zijn geen verplichtingen na afloop, alleen een gedeelde liefde voor elkaar en voor het theater.
Hoe probeer je als regisseur een veilige en inspirerende omgeving te creëren voor de deelnemers?
Veiligheid gaat volgens mij hand in hand met verantwoordelijkheid. De eerste stap is duidelijk maken dat een fijne groepsdynamiek de verantwoordelijkheid van ieder individu is. Daarnaast draait het om een onbewuste dimensie binnen de groep: een plek waar je persoonlijke zaken niet hoeft te delen, maar waar je wel het gevoel hebt dat ze mogen bestaan en ruimte krijgen. Een omgeving waarin ieders ervaring welkom is, zonder dat deze wordt opgedrongen. Dit vraagt om oefeningen die het groepsvertrouwen versterken, evenals tijd en ruimte om elkaar te leren kennen en vertrouwen op te bo
Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over de thema’s of ideeën die je wilt verkennen in deze voorstelling?
We zullen werken rond het thema van de macht van tieners en de verantwoordelijkheid die verbonden is aan het zijn van de “jonge generatie”. We zullen het ook hebben over personages die de wereld veranderden terwijl ze nog maar 16 jaar oud zijn, maar we zullen vooral nadenken over de valse verwachtingen die volwassenen bij tieners leggen door te zeggen dat “de nieuwe generatie het wel zal oplossen”. We zullen zeggen: “Nou, als je ziet dat er iets opgelost moet worden, doe het dan zelf in plaats van te wachten tot een nieuwe generatie komt”. Er zullen veel scherpe teksten in voorkomen in het prachtige stuk van Sem Anne van Dijk, waardoor het een productie wordt die door tieners is gemaakt, maar die eigenlijk gericht is op de oudere generaties als een ruwe spiegel.
-
Begin tijdlijn
Meld je aan voor tijdlijn-updates
Ontvang bericht als er nieuwe items zin geplaatst en blijf op de hoogte van ontwikkelingen rond deze en andere voorstellingen.