Koen Verheijden
Jongensuren
Naar de voorstelling
Tijdlijn
Volg het maakproces van onze voorstellingen
Nog 22 dagen te zien
-
02-12-2024
-
Achtergrond
Trailer
-
26-11-2024
-
Achtergrond
Inleiding
Op 23 november heeft er een inleiding plaatsgevonden, Tijdens dit gesprek zijn Koen Verheijden (schrijver en regisseur Jongensuren), Daniël van Mourik (beheerder van de literaire nalatenschap en partner van Andreas Burnier) en Johannes Wirix-Speetjens (auteur van Classical Queers) met elkaar in gesprek gegaan.
-
25-11-2024
-
Artikel
Recensies
Volkskrant ★★★★
‘Het is prachtig hoe de actrices elkaars rollen overnemen, uitdagend tegenspel bieden of elkaar liefdevol gadeslaan vanaf het zijtoneel: Jongensuren is daarmee ook expliciet een daad van vrouwelijke solidariteit. Regisseur Koen Verheijden spreekt uiteenlopende theatrale registers aan: van frontaal verteltheater tot fantasierijke beeldende vondsten en concrete, ingeleefde scènes.’
Trouw ★★★★
‘Het is een rijk gevuld coming-of-age-verhaal geworden, dat, op de schouders gelegd van één actrice, je waarschijnlijk zou doen duizelen, zozeer lijkt Verheijden geen passage in het leven van Burnier te willen overslaan. Maar in Jongensuren spelen vier actrices één personage. Een geweldige vondst. Verheijden is een regisseur van het detail, elke scène is even verzorgd en secuur.’
Theaterkrant
Koen Verheijden maakt met Jongensuren een indrukwekkend debuut bij Toneelschuur Producties. Zijn kracht ligt in zijn scherpe oog voor kwetsbaarheid en verlangen. Zijn acteurs brengen veel gelaagdheid in het karakter van het hoofdpersonage, dat duidelijk worstelt met identiteitsvragen. Het is een indrukwekkend verhaal dat laveert tussen intieme reflecties en schrijnende confrontaties.
-
21-11-2024
- +9
Scenefoto’s gemaakt door Sanne Peper
-
20-11-2024
-
Artikel
NRC Handelsblad
“Schrijfster Andreas Burnier wordt door een jonge generatie theatermakers omarmd. „Ze was een queer icoon in haar tijd”, zegt regisseur Koen Verheijden. Controversieel was Burnier altijd en ook nu is er discussie. Want was ze nou een feministe of een vrouwenhater?”
-
19-11-2024
-
Artikel
NPO Cultuur - interview met Koen Verheijden
“Andreas had veel te vertellen wat vandaag nog steeds relevant is. Iets wat ik bijvoorbeeld heel erg herkende, is de persoonlijke zoektocht naar haar queer-identiteit. Ik vind het heel interessant dat dat na zeventig jaar nog hetzelfde is, ondanks dat de politieke context veel veranderd is.” In haar tijd was het uitzonderlijk dat een vrouw zoveel ruimte innam en kreeg om in haar boeken haar seksuele identiteit openlijk te onderzoeken, legt hij uit. “Het was zeker niet altijd makkelijk, maar ze deed het wel. Ze was heel uniek in haar soort en daarom is ze voor mij zo belangrijk.” — Koen Verheijden
-
Achtergrond
NPO Cultuur in gesprek met Hanna van Vliet
Rachel Pouwer van NPO Cultuur kwam langs bij de repetities en sprak Hanna van Vliet over wat ze aan het maken is.
-
18-11-2024
-
Artikel
Volkskrant - Profiel Andreas Burnier en Jongensuren
‘Met het boek Het jongensuur heb ik mondeling examen gedaan. Ik las iets wat ik nog niet eerder had gelezen, namelijk dat een meisje liever een jongen wilde zijn. Ik weet niet of dat helemaal was wat ik wilde, maar ik kon me meer identificeren met jongens. Ik was het enige meisje in het voetbalteam en noemde mezelf Karel. Het boek gaf me de gelegenheid dichter bij mezelf te komen.’ — Kirsten Mulder
-
17-11-2024
-
Artikel
Zij aan Zij - interview met Kirsten Mulder en Hanna van Vliet
“Hoewel ze het grootste deel van haar leven lesbische relaties had, was ze tien jaar getrouwd met een man en kreeg ze met hem twee kinderen. Haar man was ook haar uitgever en speelde een belangrijke rol in haar schrijverscarrière. Die complexiteit en nuance maken we echt zichtbaar in de voorstelling. Ze was lesbisch, maar haar huwelijk met haar man was ook liefdevol. Uiteindelijk besloot ze bij hem weg te gaan, maar ze vond bij hem ook iets wat ze prettig vond.” — Hanna van Vliet
-
15-11-2024
-
Artikel
Haarlems Dagblad - interview met Koen Verheijden en Lulu Streefkerk
“In Jongensuren brengt Koen Verheijden aan de hand van het vroege werk van Andreas Burnier grote thema’s — de zoektocht naar seksualiteit, identiteit en gender, het omgaan met het oorlogsverleden en vrijheidsdrang-tot leven. Een ode aan leven en werk van een bijzondere schrijver.”
-
13-11-2024
-
Artikel
Brabant Cultuur - interview met Koen Verheijden en Anne-Chris Schulting
“Ik ervoer Burnier in haar boeken als erg rationeel (…) Het eerste waar ik aan dacht was: hoe ga ik van haar werk vlees en bloed maken? Dus uit het hoofd en in het hart, dat was voor mij de uitdaging.” — Koen Verheijden
-
30-10-2024
-
-
23-10-2024
- +5
Artikel
kostuumontwerp: Jongensuren
-
Artikel
Op welke boeken is Jongensuren gebaseerd?
Jongensuren is gebaseerd op twee van Andreas Burnier meest invloedrijke boeken, Jongensuren en Een tevreden lach, beide baanbrekende werken uit de jaren ’60 en ’70. In deze boeken behandelt Burnier thema’s die destijds revolutionair waren, zoals genderidentiteit, seksualiteit en persoonlijke vrijheid. En daarnaast is het ook nog gebaseerd op de biografie over Andreas Burnier geschreven door Elisabeth Lockhorn.
In Jongensuren vertelt Burnier het verhaal van Simone, een jong meisje dat zich altijd meer jongen dan meisje heeft gevoeld. Het boek is een scherpzinnige, vaak autobiografische verkenning van gender en de worsteling met identiteit. Een tevreden lach gaat nog verder in het uitdagen van conventionele normen. Het boek verkent de innerlijke strijd van de vrouwelijke hoofdpersonage met haar seksualiteit en persoonlijke autonomie. Burnier schrijft op een manier die vandaag de dag herkenbaar zou zijn, maar in haar tijd werd gezien als uiterst controversieel. De voorstelling is niet alleen gebaseerd op Andreas Burniers meest invloedrijke boeken, Jongensuren en Een tevreden lach, maar ook op de biografie over Burnier, geschreven door Elisabeth Lockhorn. Deze biografie biedt een diepgaand inzicht in Burniers persoonlijke en artistieke reis
Koen Verheijden voert de regie en bewerkte de tekst van Jongensuren, geïnspireerd door het werk van Andreas Burnier. De cast bestaat uit Kirsten Mulder, Anne-Chris Schulting, Lulu Streefkerk, en Hanna van Vliet. Samen brengen zij Burniers vooruitstrevende ideeën over identiteit en seksualiteit tot leven in een krachtige, eigentijdse voorstelling.
-
16-10-2024
-
Artikel
Meet the cast: Anne-Chris
Kun je ons iets vertellen over je rol in de voorstelling Jongensuren? Wat spreekt je het meest aan in je personage?
We spelen alle vier Simone, een fictief personage, maar autobiografisch gebaseerd op het leven van Andreas Burnier. We komen erachter dat er steeds meer lagen in het wezen en denken van Burnier te ontdekken zijn. Onze zoektocht naar wie zij was zodat wij haar kunnen spelen loopt parallel met de voorstelling; waar Simone ook naar iets wezenlijks van zichzelf op zoek is waardoor ze in vrijheid kan leven. Die twee parallelle zoektochten versterken elkaar en dat vind ik een inspirerend proces.
Hoe ervaar je de samenwerking met de andere spelers?:
Ja, oké, een beetje corny gezegd misschien, maar dat is wel echt een groot feest. We hebben alle vier hart voor het werk van Andreas Burnier en hoe knap Koen dat heeft bewerkt. En ik denk ook dat we allemaal vanuit een net andere invalshoek affiniteit hebben met het materiaal. En omdat we dus alle vier Simone spelen krijg je automatisch vier verschillende interpretaties van de persoon en het leven van Andreas Burnier. Dat past ook bij hoe zij zichzelf via verschillende gedaantes en ontmoetingen in verschillende levensfases heeft uitgevonden.
Heb je een favoriete scène in de voorstelling? Waarom spreekt die scène je zo aan?:
Hm, nee, dit antwoord bewaar ik, daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik heb denk ik wel een lievelingsstukje uit haar boek ‘Een tevreden lach’. Zal ik dat voorlezen?
‘Ik zou er niets op tegen hebben, mits de eerste drempelvrees maar is overwonnen, de verrukkingen van de liefde met jou te beschrijven. Hoe ik je langzaam uitkleedde de eerste keer, streelde, warmde, ontdooide, tot je trillend van verwachting in mijn armen lag. Hoe er tussen ons geen sprake was van een (teleurstellend, triest) nabootsen van vermogen van de coïtus, maar hoe het gemis, de onmogelijkheid mij in je uit te storten als een man, duizendvoudig gecompenseerd werd door de zoete verrukkingen van het lijf aan lijf veelvoudig verstrengeld zijn, het in elkaar overvloeien, hemels, onbegrensd door het eigen ik, onbelemmerd door de beperkte grenzen van de manlijke potentie, het machtig sterven in jou.’
Niet normaal mooi, hè?
Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het repeteren van deze voorstelling?:
Pfoe. Genoeg uitdaging in het vormgeven van de persoon Simone, in alles wat zij is; haar in al haar complexiteit omarmen. Ze maakt nogal wat mee in soms korte tijdsprongen en daarbij zijn er herinneringen van een bepalend oorlogsverleden die zich aan haar opdringen. Dat helder vormgeven zonder de grilligheid ervan te verliezen, wordt de grootste uitdaging voor ons denk ik.
Wat hoop je dat het publiek meeneemt na het zien van de voorstelling?
Koen zei laatst dat de voorstelling ook iets weg heeft van een avonturenroman en dat is waar. Dat vind ik een leuke benaming omdat het een speelse connotatie heeft. Die zoektocht van Simone naar iets wezenlijks, naar iets wat haar past is geen rechte lijn, nooit eenduidig en vol met verwarringen, vondsten en tegenstrijdigheden. En dat kan ook heel grappig zijn, juist! Het zou mooi zijn als we voor elkaar krijgen dat het publiek dat ook kan meevoelen en wellicht zichzelf zal herkennen. En er misschien glimlachend een beetje troost in kan vinden: ‘Oh joh, zij was ook eeuwig zoekende met momentjes van houvast waar je even op door kan en daarna snap je er ineens weer niks van. Dat hoort er blijkbaar bij, pfjieuw.’
Zijn er rollen of projecten waar je in de toekomst van droomt? Iets wat je altijd al hebt willen doen?:
Ja, genoeg! Maar ik ben misschien niet zo’n concrete dromer… Als ik het bijvoorbeeld heel leuk heb in een proces en geïnspireerd ben door het materiaal dan kan ik wel eens zo’n geluk bommetje voelen door mijn lijf als ik naar de repetitieruimte wandel. En dan visualiseer ik mezelf wel eens dat ik een heel stuk ouder ben, ook wandelend naar de repetitieruimte en dat ik dan nog steeds zo’n zelfde geluk bommetje krijg. Dat zou mooi zijn. En dat ik naast het spelen lesgeef en met jonge acteurs blijf zoeken naar wat spelen nou is of allemaal kan zijn, dat ik blijf luisteren naar hoe zij de tijd en het vak beleven. En dat alles dan hopelijk in een land en in een tijd waar cultuur ook weer op de waarde wordt geschat die het verdient. Trouwens, het zou wel fijn zijn als dat laatste eerder het geval is dan wanneer ik een héél stuk ouder ben. Toch best concreet eigenlijk.
-
01-10-2024
-
Achtergrond
Quote Daniel van Mourik, beheerder nalatenschap Andreas Burnier
“Geweldig dat het theaterstuk Jongensuren het werk van Andreas Burnier op de planken brengt! Burnier was haar tijd ver vooruit en zei niet voor niets: Elk boek is een gevaar. Door haar werk gaf Burnier op literaire wijze uiting aan haar ontworteling, het vervolgd zijn als jood, haar verzet tegen de voorgeschreven genderrollen, en haar visie op een menswaardig leven. Zij deed dit met een scherpe pen, mooi taalgebruik en humor. Zij was een rebel in herencolbert. Dat een nieuwe generatie haar werk opnieuw heeft ontdekt en erdoor wordt geïnspireerd is de grootste waardering die haar alsnog kan toevallen.”
- Daniel van Mourik (beheerder nalatenschap Andreas Burnier)
-
28-05-2024
-
Achtergrond
Geluidsontwerp Jelle Hoekstra
Jelle Hoekstra studeerde in 2016 af aan de performance-opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien is hij werkzaam als acteur, theatermaker en componist. Als acteur werkt(e) hij o.a. bij HNTJong, Jetse Batelaan en de Veenfabriek. In 2022 was hij o.a. te zien in SUPERNORMAAL (5+) van Loek de Bakker waarvoor hij ook alle liedjes schreef en met zijn eigen collectief De Omstanders maakte hij Der Letzte Holländer, een doomsday musical over de laatste Nederlandse vrouw. Als componist werkt hij in de theater‑, film- en modesector. Zo heeft Jelle muziek gecomponeerd voor producties van Toneelgroep Oostpool, Toneelschuur Producties, HNTjong, Theater Rotterdam en tal van Frascati Producties. Afgelopen jaar won hij de Zilveren Krekel voor zijn rol van Jo in Het Mysterie van de Grote Mensen (6+). Afgelopen najaar was Jelle te zien in Let’s Talk About Sex van HNTjong en is hij te zien in de speelfilm Kerstmens van Michael Middelkoop.
-
Achtergrond
Scenograaf Juul Dekker
Juul Dekker is een Nederlandse scenograaf . Hij studeerde aan de Academie voor Theater en Dans.
-
Achtergrond
Kostuum ontwerper Hanne Pierrot
Sinds mijn afstuderen in 2017 aan de toneelacademie Maastricht werk ik als kostuumontwerper en scenograaf voor theater en film, met als thuisbasis mijn atelier in Rotterdam. Ik ben een observeerder en kijk graag naar mensen en naar welk verhaal ze met hun kleding willen vertellen. Naast het ontwerpen heb ik altijd een grote interesse gehad voor het kleermakersvak en haal ik veel inspiratie het maken van kostuums en het werken met verschillende materialen. Ik heb o.a. gewerkt voor Tryater, Frascati producties, Theatergroep de Jonge Honden en Theater Walhalla. In 2019 deed ik mee aan talentlab van Toneelgroep Maastricht en Viazuyd. Ook werk ik voor het kostuumatelier van Jeugdtheater Hofplein, waar ik bezig ben met het vervaardigen van kostuums en rekwisieten.
- +2
Inspiratie
Inspiratie Andreas Burnier
Literair pseudoniem van Catharina Irma Dessaur
Geboren 3 juli 1931 te Den Haag
Overleden 18 september 2002 te Amsterdam
Andreas Burnier werd geboren als Irma Dessaur in een liberaal-joods gezin, als dochter van Rosa Louisa (Shoshanna) Jacobs, apothekersassistente, en Salomon Dessaur, handelsreiziger en importeur. In de Tweede Wereldoorlog leefde zij drie jaar lang (1942−1945) gescheiden van haar ouders, ondergedoken op zestien verschillende adressen. Als naam gebruikte ze toen ‘Ronnie van Dijk’, waarvan zij de voornaam haar hele leven bleef houden. Na de bevrijding werd zij herenigd met haar ouders en grootouders in – zoals ze dat zelf later zou noemen – een ‘huis van rouw’ in Scheveningen. In 1946 werd haar broer Joost Reinier geboren. Zelf ging ze als veertienjarige, beladen met onverwerkte oorlogservaringen, naar het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum in Den Haag. Ze sloeg twee klassen over en slaagde met glans voor haar eindexamen. In Amsterdam studeerde zij vervolgens medicijnen en filosofie, maar in 1953 brak zij haar studie af. Zij was zwanger en trouwde in datzelfde jaar met de uitgever Emanuel Zeijlmans van Emmichoven. Ze kregen twee kinderen: Carlo Dominique (1954) en Ingeborg Anne (1961). Via Zeijlmans van Emmichoven, maar vooral via zijn ouders, leerde Burnier de antroposofie kennen. In haar latere publicaties zijn invloeden van Rudolf Steiner terug te vinden.
lees meer op https://www.andreasburnier.nl/…
-
Achtergrond
Regisseur Koen Verheijden
Koen Verheijden (Breda, 1994) is in 2020 afgestudeerd aan de Toneelacademie van Maastricht. In 2021 won hij de Piket Kunstprijs in de categorie theater. Hij werkt als een schrijver en regisseur die voornamelijk werkt rondom de thema’s kolonisatie, Nederlands-Indië en queergeschiedenissen. Hoewel zijn voorstellingen vertrekken vanuit historische gebeurtenissen, vloeien in zijn werk het heden en het verleden door elkaar. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen. Zijn werk heeft een sterke maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische en poëtische stijl.
Instagram Koen -
Begin tijdlijn
Première
Meld je aan voor tijdlijn-updates
Ontvang bericht als er nieuwe items zin geplaatst en blijf op de hoogte van ontwikkelingen rond deze en andere voorstellingen.