Koen Verheijden
Jongensuren
Naar de voorstelling
Educatie
Volg het educatietraject onze voorstellingen
-
01-09-2024
-
Achtergrond
De voorstelling
In Jongensuren, een nieuwe theatertekst van Koen Verheijden op basis van Burniers romans, zien we vier acteurs, vier vrouwen op de vloer, die afwisselend Andreas Burnier en de personages om haar heen spelen. Het is een onderzoekende, haast documentaire voorstelling, gemaakt door iemand die diep in het leven en werk is gedoken van een van Nederlands grootste schrijvers. Jongensuren is een theatrale ode aan Andreas Burnier, ook in vorm en stijl; associatief, vanuit verschillende perspectieven en met veel (soms wrange) humor.
-
05-09-2024
-
Achtergrond
Regisseur
Koen Verheijden (Breda, 1994) is in 2020 afgestudeerd aan de Toneelacademie van Maastricht. In 2021 won hij de Piket Kunstprijs in de categorie theater. Hij werkt als een schrijver en regisseur die voornamelijk werkt rondom de thema’s kolonisatie, Nederlands-Indië en queergeschiedenissen. Hoewel zijn voorstellingen vertrekken vanuit historische gebeurtenissen, vloeien in zijn werk het heden en het verleden door elkaar. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische en poëtische stijl.
-
10-09-2024
-
Achtergrond
Waarom dit verhaal?
Ik wilde iets maken over een queer schrijver die ik niet kende en die uit Nederland kwam. In eerste instantie kom je dan al gauw bij de grote namen zoals Gerard Reve. Terwijl ik verder zocht, stuitte ik op Andreas Burnier. Ik kende haar niet.
De thema’s in haar boeken gaan over de oorlog en hoe die doorwerkt in een mensenleven, over identiteit, en over haar zoektocht naar queerness. Dit zijn zoektochten waarin ik mezelf sterk herken. Twee van de belangrijkste thema’s in mijn eigen werk zijn zowel de invloed van oorlog op een mensenleven als queer verhalen. Die twee aspecten kon ik plots samenbrengen in het werk van Burnier.
Zo begon mijn fascinatie. Waarom is deze schrijver, die vroeger een grote naam was, tegenwoordig minder bekend dan iemand als Gerard Reve? Ik wilde haar opnieuw een podium geven voor mijn generatie.
Was het moeilijk om dit boek te bewerken?
Nou, normaal gesproken schrijf in mijn teksten zelf. Dan moet je alles uit jezelf halen. Nu krijg je door het boek zo het materiaal. Je kan er gewoon meteen mee aan de slag. Je hoeft het niet uit te zoeken.
De taal van het stuk is heel toegankelijk, lekker geschreven. Zat dat ook in het boek of is dat jouw stijl?
Dat is mijn stijl. Het boek is best wel moeilijk. Super rationeel. Ze is behoorlijk rationeel en intelligent en dat merk je wel in het werk dat ze heeft geschreven. Ik vond het best een beetje taai. Het was wel een uitdaging hoe ga ik van dit materiaal juice maken. Hoe ga ik iets spannends maken? Theater gaat over gevoel, inleving. Dat gaat minder als het alleenmaar gedachtes zijn. Dat was de uitdaging.
- Koen Verheijden
-
15-09-2024
-
Achtergrond
Andreas Burnier
Andreas Burnier, pseudoniem van Catharina Irma Dessaur, (Den Haag, 3 juli 1931 – Amsterdam, 18 september 2002) was een Nederlandse schrijfster. Onder haar eigen naam was ze van 1973 tot 1988 hoogleraar criminologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.
Als Andreas Burnier publiceerde ze naast romans essays, brieven en artikelen, waarmee ze de aanzet gaf tot belangrijke maatschappelijke debatten en ook was ze regelmatig het middelpunt van heftige polemieken zoals o.a. emancipatie van homoseksuelen en het feminisme.
Lees meer op haar website.
-
20-09-2024
-
Scenografie
Juul Dekker
Hoe zijn jullie op deze vorm van decor gekomen. Hoe is dit idee van het decor ontstaan?
We zijn er al heel lang mee bezig; het begon in februari 2024. Juul Dekker heeft het ontwerp gemaakt, en dat is echt een proces geweest. Ik wilde graag het gevoel van een Amsterdamse, bruine kroeg als uitgangspunt nemen, maar dan in een ruimte die continu kan veranderen, omdat de setting telkens naar andere plekken verhuist. Het idee van verschillende vormen kwam van de decorontwerper, als beeld voor werelden die niet in elkaar passen. Gaandeweg voegden we het scherm toe, waar je niet doorheen kunt kijken, maar dat wel licht doorlaat en schaduwen toont. Zo bouw je samen de vorm van het decor op.
- Koen Verheijden
-
25-09-2024
-
Muziek
Geluidsontwerper Jelle Hoekstra
Jelle Hoekstra komt uit Haarlem. Hij studeerde in 2016 af aan de performance-opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien is hij werkzaam als acteur, theatermaker en componist.
Als acteur werkt(e) hij o.a. bij HNTJong, Jetse Batelaan en de Veenfabriek. In 2022 was hij o.a. te zien in SUPERNORMAAL (5+) van Loek de Bakker waarvoor hij ook alle liedjes schreef en met zijn eigen collectief De Omstanders maakte hij Der Letzte Holländer, een doomsday musical over de laatste Nederlandse vrouw.
Als componist werkt hij in de theater‑, film- en modesector. Zo heeft Jelle muziek gecomponeerd voor producties van Toneelgroep Oostpool, HNTjong, Theater Rotterdam en tal van Frascati Producties. Afgelopen najaar was Jelle te zien in Let’s Talk About Sex van HNTjong en komend najaar zal hij te zien in de speelfilm Dit is geen kerstfilm van Michael Middelkoop.
Naar de Instagram van Jelle
-
30-09-2024
-
Achtergrond
Kostuumontwerper Hanne Pierrot
Sinds mijn afstuderen in 2017 aan de toneelacademie Maastricht werk ik als kostuumontwerper en scenograaf voor theater en film, met als thuisbasis mijn atelier in Rotterdam. Ik ben een observeerder en kijk graag naar mensen en naar welk verhaal ze met hun kleding willen vertellen. Naast het ontwerpen heb ik altijd een grote interesse gehad voor het kleermakersvak en haal ik veel inspiratie het maken van kostuums en het werken met verschillende materialen. — Hanne Pierrot
Opdracht
Als je naar het kleurenpalet kijkt zie je een foto met de verschillende kleuren. Je ziet een opvallend afwijkende kleur.
Hoe en/of via welke rollen zal deze kleur terugkomen in de voorstelling, denk je?
-
05-10-2024
-
Achtergrond
Coming of Age
Van deze proef hangt alles af. Als dit lukt, kan ik verder, kan ik een nieuw leven beginnen: drinken, vechten, neuken, naar zee gaan, in havens werken, in de nacht langs de dokken zwerven, rossen, rijden, vloeken, met mannen verbroederen, vrouwen versieren, een groot arts worden – in het buitenland uiteraard. Het hele verdomde leven als een sappige vrucht langs mijn kin laten druipen, merde, in ieder geval alles zijn, behalve braaf en aangepast uit levensangst. — Andreas Burnier
Welke connectie kunnen jongeren vinden in deze voorstelling?
De voorstelling gaat over iemand die net 18 jaar is. Die net de stap na de Middelbare school gaat maken. Daar gaat precies deze voorstelling over. Je gaat net weg bij je ouders. Je gaat ergens in een nieuwe stad een nieuw leven beginnen. Ik kan mij daarom voorstellen dat het heel goed bij hen gaat passen. In die zin is het echt een coming of age verhaal. — Koen Verheijden
OPDRACHT
Schrijf 5 dingen op die je na je 18e wil doen.
Vraag: Denk je dat jouw lijstje van iemand anders er anders uitziet?
Maak: Schrijf naar aanleiding van deze 5 dingen een korte monoloog
-
10-10-2024
-
Achtergrond
Theatertekst
OPDRACHT
Gebruik deze tekst uit de voorstelling.
- Lees de tekst eerst uit als monoloog;
- Speel hem vervolgens met meerdere acteurs.
Stel dat jij de maker/regisseur van deze voorstelling bent.
- Wat werkt voor jou beter? De tekst gespeeld als monoloog of met meerdere acteurs? En waarom?
- Wat is het effect van deze tekst volgens jou?
Bekijk hier de scriptpagina om te zien hoe de tekst is toegepast in de voorstelling (pdf)
-
12-10-2024
-
Inspiratie
Teaser
-
15-10-2024
-
Achtergrond
Queerness
De voorstelling gaat over het leven van iemand die worstelt met haar queerness. We spraken erover met regisseur Koen Verheijden.
De voorstelling wordt gespeeld door vier vrouwen. Hoe is het om met vier vrouwen te werken? Werk je altijd graag met vrouwen?
Ja, eigenlijk altijd. Ik werk bijna nooit met mannen. Natuurlijk heb ik wel eens met mannelijke acteurs gewerkt, maar ik vind het prettiger om met vrouwen te werken.
Waarom is dat zo?
Ik ben altijd erg gepest door mannen, en ik ben zelf ook homoseksueel. Als homoseksueel heb je vaak het gevoel dat je minder bent dan de heteroman. Dat is iets wat je ingeprent krijgt. Bij mannen voelde ik me nooit echt gehoord, maar bij vrouwen wel. Bij vrouwen voel ik me veel veiliger; ik hoef niets voor te wenden. Als ik met een groep mannen zou werken, zou ik me ongemakkelijk voelen en niet weten hoe ik me moet gedragen.
Ik vond het bijzonder hoe jullie deze voorstelling hebben gemaakt. Het lijkt wel alsof jullie samen met de vier actrices de voorstelling hebben ontwikkeld.
Ja, dat is echt mijn stijl.
Heb je dan geen last van het feit dat iedere acteur zijn eigen ideeën heeft?
Nee, juist niet. Ik vind het fijn om te kunnen bouwen op elkaars ideeën. Uiteindelijk ligt de regie wel vast, en neem ik als regisseur de beslissingen. Meestal kom ik met een beginidee, en vervolgens dragen zij ook ideeën aan, waardoor je samen bouwt. Die input vind ik heel waardevol. Ik vind het ook belangrijk dat de acteurs voelen dat het hun voorstelling is, iets waar ze trots op kunnen zijn. Ik kies dan ook acteurs die openstaan voor dat soort samenwerking.
-
20-10-2024
-
Bezoek aan de voorstelling
Acteurs horen, voelen en zien alles. Voor de hele zaal is het belangrijk dat telefoons uit zijn en dat er niet gesproken wordt tijdens de voorstelling. Met concentratie en aandacht komt ieder theaterstuk het beste tot zijn recht.
-
Begin tijdlijn
Meld je aan voor tijdlijn-updates
Ontvang bericht als er nieuwe items zin geplaatst en blijf op de hoogte van ontwikkelingen rond deze en andere voorstellingen.