Mateusz Staniak
Hamlet en Ophelia
Naar de voorstelling
Tijdlijn
Volg het maakproces van onze voorstellingen
-
29-05-2023
-
Trailer
-
19-05-2023
-
Repetities
Sfeerimpressie van de montageweek in de zaal
-
10-05-2023
-
Muziek en geluidsontwerp
George Dhauw verzorgt de muziek en het geluidsontwerp voor Hamlet en Ophelia. Hij werkt sinds 2017 als geluidsontwerper en componist aan theaterprojecten (van teksttheater tot dans) en installaties voor de museale ruimte. In zijn werk onderzoekt hij Stilte, Ruimtelijkheid, Ritme van de theatrale tekst en digitale technieken.
Als geluids- en muziekontwerper voor toneel werkt hij samen met verschillende prominente regisseurs en in enkele van de grootste theaters in Europa. Een van zijn belangrijkste partnerschappen is zijn samenwerking met de Belgische regisseur Ivo van Hove, zoals bij ‘La menagerie de verre’ met actrice Isabelle Huppert, die in theater Odeon in Parijs te zien was. En ‘Who killed my father’ die in première ging bij The Young Vic in Londen.
-
30-04-2023
-
Inspiratie: Gavin Turk
‘Pop’ is een wassen beeld van Sid Vicious in de pose van Andy Warhol’s Elvis Presley, waarbij hij werd voorgesteld als een cowboy met een pistool — de oorspronkelijke ‘King of Pop’ zoals weergegeven door de oorspronkelijke ‘King of Pop Art’. Het werk is gemaakt door de Britse kunstenaar Gavin Turk (1967).
Terwijl Elvis een gezuiverd icoon van de muziekindustrie was die een rebelse make-over kreeg van Warhol, was Sid een natuurlijke buitenstaander die zich min of meer per ongeluk in het hart van de popcultuur bevond. Beiden kwamen op een vroegtijdige en tragische manier om het leven, opgezogen en uitgespuugd door hetzelfde systeem, met een flinke dosis onderliggende zelfdestructie. Er was niets glanzends aan het einde van deze twee vijanden.
‘Pop’ is een commentaar is op de aard van beroemdheid en de ingebouwde zelfdestructie van het sterrensysteem, dat zijn martelaren jong en beschadigd wil hebben — met ook een kleine knipoog naar het martelaarschap dat van kunstenaars wordt verwacht als ze ooit hopen hun naam in de schijnwerpers te zien. Maar het is ook een ironische kijk op de vercommercialisering van cultuur, waarin rebellen en helden, kunstenaars, kunstwerken en iconen worden gereduceerd tot producten waarvan de waarde wordt bepaald door de willekeurige grilligheid van de markt.
Turks installaties en beeldhouwwerken behandelen kwesties van auteurschap, authenticiteit en identiteit.
-
21-04-2023
-
17-04-2023
-
Achtergrond: Sid in Parijs
‘Take a chance on me’ — April 1978
-
13-04-2023
- +2
Inspiratie: Vivienne Westwood
Met wat hulp van de Sex Pistols, Britse jongeren die hongerig waren naar anarchie, en invloeden als de Teddy Boy subcultuur en fetisjisten, hielp Vivienne Westwood bij de ontwikkeling van punk als stijl, ethos en beweging.
De Britse ontwerpster, die onlangs op 81-jarige leeftijd overleed, werd een van de meest vereerde stijliconen van het Verenigd Koninkrijk. Maar voordat ze supermodellen kleedde en romantische korsetten maakte, verscheurde ze de regels van de mode voor een nieuwe generatie gedesillusioneerde veranderaars.
De punkstijl waar Westwood in de jaren zeventig bekend om werd, kwam voort uit haar relatie met Malcolm McLaren, haar toenmalige partner. Westwood zei jaren later dat ze geen ontwerpster wilde worden, maar kleding maakte uit noodzaak in haar tienerjaren en toen ze door McLaren werd gevraagd om de nieuwe band die hij leidde, de Sex Pistols, te kleden.
-
07-04-2023
- +1
Decorbouw
Decorstukken uit eerdere voorstellingen van Internationaal Theater Amsterdam (o.a. La Voix Humaine) worden speciaal hergebruikt voor het decor van Hamlet en Ophelia. Zo geeft Jelmer meerdere levens aan een stuk hout.
-
06-04-2023
- +3
Scenografie
Zaza Dupont geeft als scenograaf vorm aan het toneelbeeld van Hamlet en Ophelia. Ze woont en werkt in Antwerpen, waar ze in 2021 is afgestudeerd als scenograaf aan de KSKA DKO. Ze maakte haar eindwerk 100°C met Lies Van Loock. Als associate designer van Bart Van Merode ontwierp ze mee aan de scenografie en het lichtontwerp voor A Revue en Madrigalen van Benjamin Abel Meirhaeghe. Tijdens haar stage bij Internationaal Theater Amsterdam assisteerde ze Julien Gosselin en Jan Versweyveld (resp. Vallende man, Dood in Venetië). Daaruit volgend werd ze gevraagd als assistent scenograaf bij Internationaal Theater Amsterdam (De Thuiskomst, De Uren). In datzelfde seizoen ontwierp ze ITA JR. – M!NDF#CK. Daarna volgde een ontwerp voor Limits of the Self van Mateusz Staniak samen met lichtontwerpster Van Loock.
Voor Hamlet en Ophelia heeft ze o.a. inspiratie gehaald uit beelden van de hotelkamer in het Chelsea Hotel in New York waar Sid en Nancy enkele maanden samenwoonden. Op de foto’s zijn maquettes te zien.
-
04-04-2023
-
Achtergrond: Sex Pistols
‘God save the Queen’
Sex Pistols manager Malcolm McLaren bracht het nummer uit ter gelegenheid van The Queen’s Silver Jubilee, de viering van haar 25ste jaar op de troon op 7 juni 1977. De Sex Pistols en hun fans verafschuwden de monarchie en deze viering en vergeleek hen in het nummer met een ‘fascist regime’.
Ondanks een verbod op BBC radio en televisie bereikte het nummer 2 in de hitlijsten, afgehouden door Rod Stewart — hoewel er sindsdien geruchten zijn dat de hitlijsten werden gemanipuleerd om het nummer niet op nummer 1 te krijgen. Het werd een van de meest controversiële nummers van het decennium.
-
28-03-2023
- +4
Kick Off
Cast en crew kwam samen voor een eerste kick off bij Internationaal Theater Amsterdam. Elke productie start met een eerste lezing en een presentatie van het artistieke team.
Mateusz vertelde over zijn keuze voor het stuk, Wojciech Dziedzic presenteerde zijn inspiratie voor kostuums, George Dhauw deelde muziek en Zaza Dupont vertelde over de opzet voor scenografie, het toneelbeeld.
-
14-03-2023
-
Het beeld
Annaleen Louwes en Esther Noyons verzorgen al zeven seizoenen de fotografie voor Toneelschuur Producties. Voor Hamlet en Ophelia leggen ze Arne Luiting en Laura de Geest vast.
-
01-03-2023
-
De Maker
Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hier volgde hij de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met theatervoorstellingen Kortinthe, 2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij, voor hun online platform NITE Hotel, Odyssey. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Édouard Louis bij Schauspeilhaus Bochum.
Mateusz is een experimentele regisseur die gefascineerd is door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater.
In seizoen 23|24 regisseert Staniak Huis van Troje, de tweede samenwerking tussen Toneelschuur Producties en ITA in het kader van het gezamenlijk talentontwikkelingstraject.
-
Begin tijdlijn
Meld je aan voor tijdlijn-updates
Ontvang bericht als er nieuwe items zin geplaatst en blijf op de hoogte van ontwikkelingen rond deze en andere voorstellingen.