Last Poets 11 Sanne Peper

23 maart – 19 mei 2024

The Last Poet

Voor The Last Poet laat regisseur Nita Kersten zich inspireren door The Last Poets, een collectief van dichters uit de tijd van de civil rights movement in de VS en het boek De laatste dichters dat Christine Otten over hen schreef. Met hun vlijm­scherpe, acti­vis­ti­sche teksten ondersteund door percussie, hebben zij het dich­ter­schap geher­de­fi­ni­eerd. De invloed van hun werk op de hiphop­cul­tuur en spoken word is wereldwijd nog altijd terug te horen, maar wordt vaak vergeten. 

Try outs in Haarlem altijd € 12,50

  • Regie en concept Nita Kersten
  • Tekst Maxine Palit de Jongh
  • Regie-assistent Joshua Polvliet
  • Geïnspireerd door The Last Poets en op het boek "De laatste dichters" van Christine Otten
  • Met Kyra Bououargane, Jonathan Eduardo Brito, Mike Libanon, Carmen van Mulier, Nick Livramento Silva,
  • Dramaturgie Milone Reigman
  • Tekstbehandeling Maarten van Hinte
  • Kostuumontwerp Lisanne Bovée
  • Scenografie Zico Lopes
  • Compositie Vernon Chatlein
  • Lichtontwerp Varja Klosse
  • Techniek Maarten de Rooij, Coen Schut
  • Uitvoering decor Decoratelier Toneelschuur Producties, Nelissen decorbouw
  • Uitvoering kostuums Lior Gal
  • Interactie en inclusie Komt het Zien! [Audiodescriptie]
  • Campagnebeeld Annaleen Louwes, Esther Noyons
  • Hoofd productiehuis Fabian Pikula
  • Productieleider Jessie Verbrugh
  • Productie Petra Swagers, Willy Veen
  • Hoofd Marketing Sjoerd Appelman
  • Marketing Eva Lute
  • Educatie Heleen van Ham
  • Last Poets 15 Sanne Peper
  • Last Poets 14 Sanne Peper
  • Last Poets 13 Sanne Peper
  • Last Poets 12 Sanne Peper
  • Last Poets 11 Sanne Peper
  • Last Poets 10 Sanne Peper
  • Last Poets 09 Sanne Peper
  • Last Poets 08 Sanne Peper
  • Last Poets 07 Sanne Peper
  • Last Poets 06 Sanne Peper
  • Last Poets 05 Sanne Peper
  • Last Poets 04 Sanne Peper
  • Last Poets 03 Sanne Peper
  • Last Poets 02 Sanne Peper
  • Last Poets 01 Sanne Peper

Kersten en toneel­schrijver Maxine Palit de Jongh duiken daarom in de oorsprong van deze kunstvorm en zoomen in een rauwe, ritmische en poëtische toneeltekst in op het levens­ver­haal van Umar Bin Hassan, één van de meest spraak­ma­kende leden van het collectief. Vijf acteurs recon­stru­eren op het snijvlak van theater, spoken word en hiphop zijn verhaal. Umar, de stotterende jongen die de platen­speler van zijn zusje verkoopt voor een busticket naar New York om zich aan te sluiten bij The Last Poets. Een stil kind dat opgroeit in onge­lijk­heid maar geïn­spi­reerd door zijn moeder Bobby Jean en gedreven door activisme, zijn stem vindt in luid klinkende poëzie voor zijn gemeenschap.

Nita Kersten over The Last Poet

Nita Kersten over The Last Poet

Samen met Maxine reisde ik naar New York om de leden van The Last Poets (inmiddels op hoge leeftijd) te ontmoeten en hun verhaal te ontdekken. Achter hun prachtige poëzie schuilt in Umar een intiem verhaal over groei, activisme en zingeving waarvan ik geloof dat het nieuwe generaties kan inspireren. Zijn persoon­lijke leven kent grootse worste­lingen en tegenslagen, de spoken uit zijn jeugd wist hij niet te verslaan. Maar zijn impact is onmis­ken­baar. Hij voedde niet alleen de burger­rech­ten­be­we­ging van zijn tijd met geestelijke munitie maar liet met zijn collectief ook een legacy na die mij steeds opnieuw overtuigt van de kracht van taal en het belang je te blijven uitspreken.”

Maxine Palit de Jongh over The Last Poet: The Last Poets’ zijn opgericht op de verjaardag van Malcolm X in het Marcus Garvey Park (voorheen Mount Morris Park). Abiodun Oyewole vertelde ons dat hij na de dood van dr. Martin Luther King in elke vezel van zijn lijf voelde dat hij in beweging moest komen. Daar, midden in Harlem, vlakbij het huis van grote dichter en andere inspirator, Langston Hughes, werden hun woorden in de gemeenschap geplant. De woede, het onrecht en de hoop op verandering is wat het werk van The Last Poets’ onmisbaar maakt voor iedereen die voor gelijkheid strijdt. Met het maken van deze voor­stel­ling, het uitlichten van dit prachtige en vurige werk willen Nita en ik het publiek deelgenoot maken van deze wereldgeschiedenis.’ 

Volg de productie

Onze makers delen inspiratie, achtergrond, muziek en beeld uit het maakproces.

/c

Speeldata

23 - 30 maart

Schuur — Haarlem

3 april

Theater — Rotterdam

4 april

Cultuurpodium Groene Engel — Oss

5 april

Ins Blau — Leiden

6 april

Corrosia — Almere

9 - 10 april

Theater Kikker — Utrecht

11 - 13 april

Theater Bellevue — Amsterdam

17 april

De Nieuwe Vorst — Tilburg

19 april

Podium Mozaïek — Amsterdam

20 april

De Lieve Vrouw — Amersfoort

25 april

Theater Dakota — Den Haag

1 mei

Theater Zuidplein — Rotterdam

2 mei

LUX — Nijmegen

3 mei

Theater a/d Rijn — Arnhem

7 mei

Theater de Veste — Delft

10 - 11 mei

Bijlmer Parktheater — Amsterdam

15 mei

Theater a/h Spui — Den Haag

16 mei

Theater a/h Spui — Den Haag, 20:15 uur

17 mei

Schuur — Haarlem, 20:30 uur

18 mei

Schuur — Haarlem

19 mei

Schuur — Haarlem, 16:00 uur

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten