Geweld 02 Sanne Peper

11 – 22 september 2023

Geschiedenis van geweld

EELCO SMITS WINT DE LOUIS D’OR 2023

De toneeljury over Eelco Smits:​‘Schaamte, vernedering, angst, maar ook compassie en het begrip voor de dader […] Emoties die in de fysieke vertolking van Smits prachtig dichtbij elkaar komen. Lees meer.

Thea­ter­be­wer­king van Edouard Louis’ roman is hart­ver­scheu­rend.’ — NRC ★★★★

Verrassend veel lucht en humor […] Eelco Smits is schitterend.’ — Volkskrant ★★★★

Knap de hokjesgeest ontrafeld.’ — Trouw ★★★★

Waanzinnige span­nings­op­bouw door de ijzersterke dialogen en handelingen […] Indruk­wek­kend.’ — Theaterkrant

Édouard loopt na een feestje op kerstavond s nachts in het donker naar huis als hij Reda ontmoet, een geheim­zin­nige jongen. Ze praten, flirten en brengen uitein­de­lijk samen de nacht door in Édouards appartement. Reda vertelt over zijn jeugd, over zijn vader die moest vluchten uit zijn geboor­te­land en het geweld waarmee hij te maken kreeg. De stemming is speels, ze lachen, wisselen lief­ko­zingen uit en hebben seks. Wanneer Édouard de volgende ochtend ontdekt dat hij zijn smartphone kwijt is en Reda hiermee confron­teert, trekt deze een pistool en hebben ze opnieuw seks, maar deze keer is het voor Édouard alles­be­halve vrijwillig. De nasleep op het traumatisch incident leggen het racisme, de homofobie en de obscure machts­struc­turen bloot die zich diep geworteld hebben in onze maatschappij.

Geschie­denis van Geweld wordt nu voor het eerst in Nederland op toneel opgevoerd. Het is voor Toneel­schuur Producties de tweede toneel­be­wer­king van de Franse best­sel­ler­au­teur, na de gelauwerde voor­stel­ling Weg met Eddy Bellegueule.

Let op. Dit stuk behandelt onderwerpen als (seksueel) geweld 

De opbrengst van deze voor­stel­ling wordt gedoneerd aan de slacht­of­fers van de aardbeving in Marokko. Lees meer.

  • Coproductie Toneelschuur Producties, Theater Oostpool
  • Regie Abdel Daoudi
  • Tekst Édouard Louis
  • Vertaling Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
  • Bewerking Nic Bruckman
  • Spel Sia Cyrroes, Lotte Dunselman, Eelco Smits
  • Dramaturgie Thomas Lamers
  • Dramaturgie stagiaire Lotte Melkert
  • Intimiteitscoach Markoesa Hamer
  • Scenografie Marloes en Wikke
  • Uitvoering decor Nelissen Decorbouw, Decoratelier Toneelschuur Producties
  • Geluid Jelle Hoekstra
  • Kostuum Dymph Boss
  • Licht Casper Leemhuis
  • Campagnebeeld Annaleen Louwes, Esther Noyons
  • Scènefoto's Sanne Peper
  • Geschiedenis van Geweld wordt mogelijk gemaakt door Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Provincie Noord-Holland, Gemeente Haarlem, Ammodo, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21, Stichting Dioraphte, Van Bijleveltstichting, Stichting Melanie, Stichting De Versterking, onze Talentbegunstigers en Vrienden.
  • Het Social Practice Project wordt mogelijk gemaakt door het VSBfonds
  • Geweld 01 Sanne Peper
  • Geweld 02 Sanne Peper
  • Geweld 03 Sanne Peper
  • Geweld 04 Sanne Peper
  • Geweld 05 Sanne Peper
  • Geweld 08 Sanne Peper
  • Geweld 09 Sanne Peper
  • 279 EBFC4 B562 4 A5 B 8 DF3 3 CC6950 BDA59
  • E6 BB8 A79 CE73 4920 83 BA E562 D18592 CA 1 105 c
  • 4 E5 FC611 7502 4032 A133 8 E4 B84 C36 D96
  • “De manier waarop Daoudi de voorstelling heeft gecomponeerd maakt indruk. De hoofdrol van Eelco Smits breekt je hart.”

    NRC Handelsblad
  • “Rake regie van de getalenteerde jonge regisseur Abdel Daoudi. Eelco Smits is schitterend in de mooie, veeleisende hoofdrol.”

    Volkskrant
  • “Uitgekiende enscenering en intelligente tekstingrepen en grapjes van regisseur Abdel Daoudi”

    Trouw
  • “Geschiedenis van geweld toont een waanzinnige spanningsopbouw. Dit uit zich zowel in de ijzersterke dialogen alsook in de handelingen.”

    Theaterkrant
  • “Ik las het boek in de trein en dacht: dit verhaal gaat ook over mij”

    Abdel Daoudi - Haarlems Dagblad
  • “Kunst moet compromisloos zijn, omdat het leven zo is”

    Eelco Smits - De Telegraaf

Social Practice Project — Extreme oefening in empathie Een context­pro­gramma rondom Geschie­denis van Geweld

Met Geschie­denis van geweld wil Abdel Daoudi een systemisch probleem blootleggen, namelijk een groeiende kloof tussen verschil­lende klassen. De voor­stel­ling is, zoals Daoudi zelf zegt, een extreme oefening in empathie’. Want waarom blijven we focussen op de verschillen? Laten we beter naar de ander kijken om de ander en jezelf beter te leren kennen. Vanuit dit gegeven is er een speciaal context­pro­gramma opgezet door de Schuur, Toneel­schuur Producties en Mara van Nes.

Theater- en program­ma­maker Mara van Nes is samen met psycholoog Daan Blankestijn in het begrip empathie gedoken. Wat betekent het en hoe uit zich dat? Samen met een groep diverse bewoners uit Haarlem laten zij hun licht schijnen op dit begrip.

Het resultaat is een gesprek – een uitnodiging tot een extreme oefening in empathie – dat plaatsvindt na afloop van de voor­stel­ling. Aan een ronde tafel in de foyer kunnen bezoekers na afloop van de voor­stel­ling aanschuiven om met 4 bewoners uit Haarlem die deel hebben genomen aan het voortraject en Mara van Nes in gesprek te gaan. Het gesprek zal bestaan uit een kort onderzoek van 40 minuten naar empathie. Het gesprek wordt gevoerd via microfoons en kopte­le­foons. Om de tafel heen kan door extra kopte­le­foons meege­luis­terd worden.

De gesprekken vinden plaats na afloop van de voor­stel­ling Geschie­denis van Geweld, op de avonden van 22 t/​m 26 november en donderdag 26 en vrijdag 27 januari in de Schuur. Opgeven is niet nodig. Zolang er een stoel vrij is, kan je aanschuiven. 

Beluister hier de podcast met een samen­vat­ting van de gesprekken
Abdel Daoudi over Geschiedenis van Geweld

Abdel Daoudi over Geschiedenis van Geweld

Édouard Louis” Geschie­denis van geweld is zowel genadeloos als vol van genade. Op een rampzalige kerstavond verandert een korte, schit­te­rende romance in een nacht van beroving en seksueel geweld. Maar hij weigert in zijn verhaal om van de dader alleen maar een dader te maken, of zelf de rol van slachtoffer te spelen. Édouard staat het zichzelf en anderen niet toe om medemensen te reduceren, hoe vanzelf­spre­kend of troostend dat soms ook kan zijn. Hij neemt ons mee in een niets­ont­ziende ontleding van de gebeur­te­nissen die nacht. Hij moet zijn verhaal wel vertellen omdat als het hem niet was overkomen, het een ander wel zou zijn gebeurd. Hij maakt zichtbaar wat onzichtbaar is: hoe systemen van klasse, cultuur en seksu­a­li­teit ons allemaal in de greep houden. Zijn persoon­lijke verhaal wordt een case study in radicale empathie.” Sommige lichamen zijn in onze samenleving meer waard dan anderen. Twee mannen die aan den lijve zo’n margi­na­li­satie hebben ondervonden, ontmoeten elkaar s nachts op straat.”

WE ARE PUBLIC

Leden van We Are Public kunnen gratis naar de voor­stel­ling op donderdag 21 september. Reserveer hier.

Onder 30

Jonger dan 30? Ga dan voor het vaste lage bedrag van € 11 naar deze voor­stel­ling! Kies bij het afrekenen van de voor­stel­ling de optie Onder 30’ voor het gere­du­ceerde tarief 

/c

Speeldata

11 - 12 september

Verkadefabriek — 's-Hertogenbosch

13 september

Theater Kikker — Utrecht

14 - 15 september

Theater Bellevue — Amsterdam

20 - 22 september

Schuur — Haarlem

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten