Abdel Daoudi
Branden
Naar de voorstelling
Tijdlijn
Volg het maakproces van onze voorstellingen
-
06-11-2024
-
Inspiratie
Trailer
-
24-10-2024
- +8
Scènefoto’s door Sanne Peper
-
23-10-2024
-
Inspiratie
Publieksreacties
Publieksreacties na de try outs
* Top voorstelling — acteer werk, regie, ingrijpend verhaal en zeer mooi boodschap om mee te nemen! Wat een opbouw in het verhaal en spel. Geweldig!
* Een pakkende voorstelling en werd helemaal meegenomen. Onmacht, liefde en pijn, ouder-kind verhouding, geheimen en de pijn van alle wrede opstanden en oorlogen. Fijn om zoveel acteertalent te mogen aanschouwen. Zo is toneel voor mij meer dan de moeite waard.
* Prachtig stuk. Indrukwekkend hoe diepgaand met minimalisme (weinig spelers, weinig decor). Prachtige zang!
* Een aangrijpend en brandend verhaal over het verpletterende geweld dat mensen elkaar aandoen door elkaar niet meer als mensen te zien en dat zo teder, humaan wordt verteld door heel betrokken spelers die ruimte aan het publiek laten om me te kunnen bewegen door bijvoorbeeld de lichtheid van het pragmatisme van de notaris en het met elkaar zingen.
* Allerlei onderdelen kon je over napraten: de positie van vrouwen, de noodzaak om te mogen leren, Afghaanse vrouwen nu, actie en reactie die niet doorbroken kunnen worden. Zeer interessante voorstelling.
* Was er stil van! Indrukwekkend qua spel en zang! Ben meegenomen door n land, door emoties, door trauma’s. Geen lichte kost, ook niet qua tekst voor acteurs. Vind dit stuk verplichte kost!
* Heel knap universeel geschreven verhaal en een prachtige uitvoering met indrukkende acteeerprestaties. Ook het gezang maakt indruk en geeft de voorstelling een extra dimensie.
* Beklemmend, indrukwekkend en prachtig. Levensecht spel met prachtige zang. Om lang over na te denken.
* Heftig! Maar ook heel indrukwekkend. Wat echt geweldig was was de gezongen a capella muziek. Ik was echt tot tranen geroerd. Het paste zo mooi erbij.
* Indrukwekkend, heftig. Heel erg de moeite waard. Ik ga veel naar toneel maar het gebeurt niet vaak dat ik me na afloop uitgeput voel. En nog steeds. Misschien nog een keer in Bellevue zien. Gelukkig worden deze voorstellingen nog gemaakt. Bedankt hiervoor.
-
02-10-2024
-
-
30-09-2024
-
-
24-09-2024
-
Scenografie
Decor
Het decor van Branden bestaat volledig uit hergebruikt hout
-
09-09-2024
- +1
Achtergrond
Teaser opname
Behind the scenes van de teaser opname op het HEMterrein in Zaandam.
-
06-09-2024
-
Muziek
Koorrepetitie
Componist Jelle Hoekstra bij de koorrepetitie.
-
02-09-2024
- +6
Achtergrond
Kick-off
Cast en crew kwam samen voor de aftrap van de repetitieperiode. Een eerste tekstlezing werd opgevolgd door presentaties over kostuumontwerp, scenografie (decor) en geluidsontwerp.
-
28-05-2024
-
Achtergrond
Scenografie Marloes en Wikke
Wij zijn Marloes van der Hoek en Wikke van Houwelingen. We werken samen, maar we denken apart. In de paradox ligt onze inspiratie. We zijn altijd op zoek naar beelden die voor wrijving zorgen omdat het niet perfect past. Als het goed is klopt er iets niet. We zoeken schoonheid in het lelijke, leegte in de overvloed, inhoud in vorm, de veruiterlijking van een binnenwereld en de videoclips in een oude toneeltekst. Het liefst laten we een ruimte tijdens de voorstelling volledig transformeren. We hopen dat de kijker meemaakt wat wij zelf ervaren bij het ontwerpen: een gevoel van verovering. Ruimtes die veroverd moeten worden, zijn bij uitstek geschikt om het denken los te woelen.
In 2006 studeerden we tegelijk af aan de master scenografie en sindsdien werken we met elkaar en met verschillende regisseurs en ontwerpers, voornamelijk in het theater. Daarnaast maakten we installaties voor het Centraal Museum en het Nieuwe Intstituut en geven we les op verschillende academies. Wikke ontving de Charlotte Köhlerprijs voor theatermakers en beeldend kunstenaars van het Prins Bernard Cultuur fonds.
Interviews
Interview Volkskrant (11−02−2021)
Interview Theaterkrant (okt – 2015)
Over Fair Practice (12 – 11 – 2018)
Over duurzaamheid (05−05−2022)
-
25-05-2024
-
Achtergrond
Tekst Wajdi Mouawad
Wajdi Mouawad, OC, (geboren in 1968) is een Libanees-Canadese schrijver, acteur en regisseur. Hij vluchtte als kind van Libanon naar Parijs, verhuisde daarna naar Canada en woont en werkt nu weer in Parijs. Hij is in het Canadese en Franse theater bekend om zijn politiek geëngageerde werken zoals het bejubelde toneelstuk Incendies (Branden) (2003) en de film Anatomy of a Fall (2023). Zijn werken draaien vaak om familietrauma’s, oorlog en het verraad van de jeugd. Sinds april 2016 is Mouawad directeur van het Théâtre national de la Colline in Parijs.
-
24-05-2024
-
Achtergrond
Regie-assistent Catoo Lustig
Catoo Lustig (zij/haar, 1999) is regisseur voor theater en begint zich ook te richten op concert. Ze studeerde aan de Academie voor Theater en Dans Amsterdam en werkte met o.a. Ola Mafaalani, Joes Brauers, Damani Leidsman, Frascati Producties en Likeminds. Catoo maakt radicaal empathische shows die de wereld kritisch maar compassievol bevragen. Ze kiest anti-helden als hoofdpersonages om licht te schijnen op onpopulaire figuren, waardoor ze haar publiek uitdaagt zich met hen te identificeren. Haar shows combineren text-based drama met live muziek en hebben een sterk visueel karakter. Naast haar eigen producties regisseert ze in opdracht van artiesten en theatermakers, werkt als assistent-castingdirector en coacht andere ambitieuze makers. Momenteel wordt ze begeleidt door Hiphop Academy Foundation in Amsterdam Zuid-Oost waar ze zelf ook danst.
Fotocredit: Megan Jane Simons
-
23-05-2024
-
Achtergrond
Kostuum Dymph Boss
Dymph Boss (1988), studeerde in 2011 af aan de opleiding Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien is ze werkzaam als decor- en kostuumontwerper bij verschillende theater, opera‑, jeugd- en muziektheatergezelschappen: In de theaterzaal, de wijk en op locatie. Daarnaast ontwerpt Dymph toneelbeelden voor congressen en beeldende installaties en werkt ze als stylist.
Foto: Yoep van Hoevelaak
-
15-05-2024
-
Achtergrond
Dramaturg Madelon Kooijman
Madelon Kooijman (Rotterdam, 1993) studeerde in 2017 af aan de UvA met een duale Master Dramaturgie. Sindsdien is ze de vaste samenwerkingspartner van regisseur Char Li Chung en werkt ze als dramaturg en researcher voor componist en operaregisseur Michel van der Aa. Als freelance dramaturg werkte ze voor verschillende opera- en productiehuizen, met zowel jonge theatermakers als diverse gerenommeerde regisseurs. Naast haar werk als dramaturg ontwikkelde ze onder meer een inhoudelijk context programma voor het ITS Festival, schreef ze het oeuvre overzicht Schakelen tussen ratio en intuïtie over regisseur Flora Verbrugge en geeft ze incidenteel les als gastdocent op verschillende (voor)opleidingen. Sinds 2020 is ze als dramaturg en lid van het artistiek team vast verbonden aan Theater Oostpool.
-
01-05-2024
-
Achtergrond
Regisseur Abdel Daoudi
Abdel Daoudi (1985) studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sinds 2021 is hij een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. Voor zijn eerste regie koos hij voor Antigone, bewerkt door Abdelkader Benali, ontwikkeld op recente oorlogen in het Midden-Oosten. In 2022 regisseerde hij het veelgeprezen Geschiedenis van geweld naar de autobiografische roman van Édouard Louis (coproductie Theater Oostpool). Het leverde hoofdrolspeler Eelco Smits de Louis d’Or op voor beste dragende rol van het seizoen. Daarnaast werkte hij de afgelopen jaren bij o.a. Het Nationale Theater (The Nation, Eric de Vroedt), TEN Producties, Bellevue Lunchtheater, De Toneelmakerij, Theater Sonnevanck, Rose Stories (233 graden) en George & Eran Producties (Leven). Onlangs oogstte hij veel lof voor zijn regie van Schuldig landschap in het kader van Theater na de Dam 2024, met eveneens Malou Gorter in de hoofdrol.
-
Begin tijdlijn
Première
Meld je aan voor tijdlijn-updates
Ontvang bericht als er nieuwe items zin geplaatst en blijf op de hoogte van ontwikkelingen rond deze en andere voorstellingen.